Dzień pierwszy.
Poproszono mnie, bym zgłosił się do szkoły na godzinę 9.00.
Po zrejestrowaniu się w recepcji skierowano mnie do hotelowego lobby, gdzie
pani pracownik szkoły, po krótkim powitaniu przydzielił zebrane osoby do
odpowiednich grup. Tam poznałem Lidię, prowadzącą moje zajęcia.
Szkoła nazywa się Executive Training Institute – Malta.
(ETI)
Jest to instytucja, która specjalizuje się w szkoleniach dla
nauczycieli oraz szkoleniach pracowniczych.
Oddalona jest około 1,5km od mojego miejsca zamieszkania.
Kurs, który
odbywam ma nazwę Methodology – Revisited, Revised and Re-energised. Dotyczy
różnych aspektów metodyki nauczania języka angielskiego.
W mojej grupie znajduje się 10 osób. Trójka Polaków, Finka,
trzy Czeszki, koleżanka ze Słowacji i dwie osoby z Węgier.
Zajęcia są podzielone na trzy półtoragodzinne bloki.
Rozpoczynają się o 9.00 każdego dnia i kończą o 14.30.
Czego się nauczyłem.
A mystery, surprise and a riddle.
Pierwszy blok poniedziałkowy był poświęcony technikom, jakie
można zastosować w celu zmotywowania uczniów do uczestniczenia w lekcji.
Szczególnie przydatne jest wprowadzanie elementu tajemnicy, zagadki lub
zaskoczenia i takie modyfikowanie zadań lub tworzenie własnych ćwiczeń, by
uczeń czuł potrzebę zaangażowania się w nie. Dodatkowym elementem motywującym
jest element współzawodnictwa. Dzieci i młodzież lubią się ścigać i
współzawodniczyć między sobą. Szczególnie przydatne są zadania zaprojektowane
dla par lub większych grup. Dzięki temu młodzi ludzie mogą się uczyć od siebie
nawzajem i mają sporą motywację, by wykonać zadanie najlepiej jak potrafią by
lepiej pokazać się na tle kolegów.
English,
****, do you speak it!
Ten cytat z Pulp fiction przychodzi mi do głowy jako jedyny,
gdy myślę o drugiej części poniedziałkowych zajęć. Jak zachęcić młodzież do
mówienia? Oprócz ciekawych pomysłów na zadania i technik, jakie mogę
zastosować, to na co położyliśmy dzisiaj szczególny nacisk, to zrozumienie roli
nauczyciela podczas realizacji ćwiczeń polegających na mówieniu. Typowym błędem
dla wielu nauczycieli jest próba kontrolowania wszystkiego, co się dzieje w
klasie. W ten sposób nie dajemy uczniom zbyt dużo swobody w budowaniu pewności
siebie, gdy trenują tę szczególną umiejętność językową. Często unikamy pracy w
parach lub w grupach, ze względu na gwar lub ryzyko, że jakaś część grupy nie
będzie wykonywać zadania zgodnie z poleceniem. Mamy tendencję do zbyt dużego
zaangażowania w ćwiczeniach skupionych na trenowanie płynności. Wtedy
nauczyciel powinien stać się niewidzialnym obserwatorem i nie powinien
nadmiernie poprawiać lub ingerować w to, co mówią uczniowie. Na zajęciach Lidia
zwróciła uwagę, że ćwiczenia mogą mieć na celu sprawdzanie i trenowanie
płynności lub poprawności. W tym pierwszym przypadku, nauczyciel nie powinien
się nadmiernie angażować, gdy uczniowie mówią. W drugim przypadku, wręcz
przeciwnie, powinien interweniować i poprawiać uczniów, by położyć nacisk na
poprawność trenowanej umiejętności.
Ostatni blok poświęcony został różnym stylom uczenia się
oraz analizie 8 rodzajów inteligencji:
1.
logiczno-matematycznej
2.
językowej (lingwistycznej)
3.
przyrodniczej
4.
muzycznej
5.
przestrzennej
6.
ruchowej
7.
interpersonalnej
8.
intrapersonalnej
Zgodziliśmy się, że mimo wielu zmian i reform, nadal
obowiązujący styl edukacji nie wykorzystuje wszystkich typów inteligencji i ci
nieszczęśnicy, którzy nie posiadają szczególnych zdolności w dwóch pierwszych
często czują się w szkole niedoceniani i zagubieni.
Zajęcia głównie skupiały się na dostosowaniu różnych form
ćwiczeń, które byłyby odpowiednie dla różnych rodzajów inteligencji.
Ostatecznie zebraliśmy aż 50 różnych typów, ćwiczeń i przyporządkowaliśmy je do
odpowiednich oczekiwań uczniów. Oczywiście wiele z ćwiczeń pozwalało
zaktywizować uczniów z kilkoma rodzajami inteligencji jednocześnie.
Zajęcia prowadzone są w formule dyskusji, burzy mózgów,
wyrażania własnych opinii i dzielenia się doświadczeniami. Następnie są one
zbierane i podsumowywane. Jeśli wprowadzona jest jakaś technika lub rodzaj
ćwiczenia jest ono tak zaprojektowane, by uczestnicy mogli je sami wykonać i
później podzielić się wrażeniami i opiniami na temat jego przydatności oraz
tego, jak można je wykorzystać w naszej pracy. Dlatego jest wiele pracy w
parach lub grupach trzyosobowych. W trakcie zajęć Lidia wykorzystuje tablicę
multimedialną oraz różne formy zasobów edukacyjnych. Fragmenty tekstu,
prezentacje, krótkie materiały filmowe. Każdy blok obfituje w materiały w
postaci wydruków z pomysłami na ćwiczenia, ćwiczeniami lub informacjami
podsumowującymi pewne partie materiału, które dyskutowaliśmy. Każdy z nas
prowadzi notatki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz