środa, 4 lipca 2018

Łukasz Korcz - Mobilność Malta - Poniedziałek




Dzień pierwszy.

Poproszono mnie, bym zgłosił się do szkoły na godzinę 9.00. Po zrejestrowaniu się w recepcji skierowano mnie do hotelowego lobby, gdzie pani pracownik szkoły, po krótkim powitaniu przydzielił zebrane osoby do odpowiednich grup. Tam poznałem Lidię, prowadzącą moje zajęcia.
Szkoła nazywa się Executive Training Institute – Malta. (ETI)
Jest to instytucja, która specjalizuje się w szkoleniach dla nauczycieli oraz szkoleniach pracowniczych.
Oddalona jest około 1,5km od mojego miejsca zamieszkania.

Kurs, który odbywam ma nazwę Methodology – Revisited, Revised and Re-energised. Dotyczy różnych aspektów metodyki nauczania języka angielskiego.
W mojej grupie znajduje się 10 osób. Trójka Polaków, Finka, trzy Czeszki, koleżanka ze Słowacji i dwie osoby z Węgier.  
Zajęcia są podzielone na trzy półtoragodzinne bloki. Rozpoczynają się o 9.00 każdego dnia i kończą o 14.30.

Czego się nauczyłem.

A mystery, surprise and a riddle.

Pierwszy blok poniedziałkowy był poświęcony technikom, jakie można zastosować w celu zmotywowania uczniów do uczestniczenia w lekcji. Szczególnie przydatne jest wprowadzanie elementu tajemnicy, zagadki lub zaskoczenia i takie modyfikowanie zadań lub tworzenie własnych ćwiczeń, by uczeń czuł potrzebę zaangażowania się w nie. Dodatkowym elementem motywującym jest element współzawodnictwa. Dzieci i młodzież lubią się ścigać i współzawodniczyć między sobą. Szczególnie przydatne są zadania zaprojektowane dla par lub większych grup. Dzięki temu młodzi ludzie mogą się uczyć od siebie nawzajem i mają sporą motywację, by wykonać zadanie najlepiej jak potrafią by lepiej pokazać się na tle kolegów.

English, ****, do you speak it!

Ten cytat z Pulp fiction przychodzi mi do głowy jako jedyny, gdy myślę o drugiej części poniedziałkowych zajęć. Jak zachęcić młodzież do mówienia? Oprócz ciekawych pomysłów na zadania i technik, jakie mogę zastosować, to na co położyliśmy dzisiaj szczególny nacisk, to zrozumienie roli nauczyciela podczas realizacji ćwiczeń polegających na mówieniu. Typowym błędem dla wielu nauczycieli jest próba kontrolowania wszystkiego, co się dzieje w klasie. W ten sposób nie dajemy uczniom zbyt dużo swobody w budowaniu pewności siebie, gdy trenują tę szczególną umiejętność językową. Często unikamy pracy w parach lub w grupach, ze względu na gwar lub ryzyko, że jakaś część grupy nie będzie wykonywać zadania zgodnie z poleceniem. Mamy tendencję do zbyt dużego zaangażowania w ćwiczeniach skupionych na trenowanie płynności. Wtedy nauczyciel powinien stać się niewidzialnym obserwatorem i nie powinien nadmiernie poprawiać lub ingerować w to, co mówią uczniowie. Na zajęciach Lidia zwróciła uwagę, że ćwiczenia mogą mieć na celu sprawdzanie i trenowanie płynności lub poprawności. W tym pierwszym przypadku, nauczyciel nie powinien się nadmiernie angażować, gdy uczniowie mówią. W drugim przypadku, wręcz przeciwnie, powinien interweniować i poprawiać uczniów, by położyć nacisk na poprawność trenowanej umiejętności.

Ostatni blok poświęcony został różnym stylom uczenia się oraz analizie 8 rodzajów inteligencji:
1.       logiczno-matematycznej
2.       językowej (lingwistycznej)
3.       przyrodniczej
4.       muzycznej
5.       przestrzennej
6.       ruchowej
7.       interpersonalnej
8.       intrapersonalnej

Zgodziliśmy się, że mimo wielu zmian i reform, nadal obowiązujący styl edukacji nie wykorzystuje wszystkich typów inteligencji i ci nieszczęśnicy, którzy nie posiadają szczególnych zdolności w dwóch pierwszych często czują się w szkole niedoceniani i zagubieni.
Zajęcia głównie skupiały się na dostosowaniu różnych form ćwiczeń, które byłyby odpowiednie dla różnych rodzajów inteligencji. Ostatecznie zebraliśmy aż 50 różnych typów, ćwiczeń i przyporządkowaliśmy je do odpowiednich oczekiwań uczniów. Oczywiście wiele z ćwiczeń pozwalało zaktywizować uczniów z kilkoma rodzajami inteligencji jednocześnie.

Zajęcia prowadzone są w formule dyskusji, burzy mózgów, wyrażania własnych opinii i dzielenia się doświadczeniami. Następnie są one zbierane i podsumowywane. Jeśli wprowadzona jest jakaś technika lub rodzaj ćwiczenia jest ono tak zaprojektowane, by uczestnicy mogli je sami wykonać i później podzielić się wrażeniami i opiniami na temat jego przydatności oraz tego, jak można je wykorzystać w naszej pracy. Dlatego jest wiele pracy w parach lub grupach trzyosobowych. W trakcie zajęć Lidia wykorzystuje tablicę multimedialną oraz różne formy zasobów edukacyjnych. Fragmenty tekstu, prezentacje, krótkie materiały filmowe. Każdy blok obfituje w materiały w postaci wydruków z pomysłami na ćwiczenia, ćwiczeniami lub informacjami podsumowującymi pewne partie materiału, które dyskutowaliśmy. Każdy z nas prowadzi notatki.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ciara

Czasami zdjęcia są najlepsze..... Eva zakończyła dzisiaj kurs. Jutro wraca do Barcelony. Lunch time..... oczywiście, wiadomo gd...